Søk i denne bloggen

lørdag 12. september 2009

Våkne!

Genesis av Bernard Beckett


De gamle grekerne, som la grunnlaget for vår sivilisasjon, brukte samtalen for å tilegne seg kunnskap. Etter mange år med enveiskommunikasjon i form av bøker, aviser, radio og tv er vi nå med internett kommet tilbake til samtalen som omformer av informasjon til kunnskap.


Vi befinner i slutten av det 21. århundret, en ny verden har blitt satt opp som svar på den gamle verdens feil. Denne boken er Anaximander sin samtale med sensorene i Akademiet, hun står foran sitt livs store øyeblikk, opptakseksamen til Akademiet. Fem timer eksaminasjon om emnet: Livet til legenden Adam Forde, 2058-2077.


God Science Fiction er ikke målt i hvor mange tøffe romskip som er med, men hva den sier om oss, om mennesket. Det gjør denne så veldig, veldig bra er at den får den får deg til å tenke. Den får deg til å våkne. Det er den røde pillen, Alice sitt kaninhull, en Vidunderlig ny verden


CappelenDamm har en bokbloggturne på denne boken. I går skrev Mia Isabella om den, i morgen skal Beate si sin ærlige mening om boken. Om du er på Facebook, sjekk ut diskusjonen om dette er voksen eller ungdomsbok. Du kan også delta i en konkurranse der premien er en bokpakke, send en e-post til CappelenDamm med hva du mener skiller en voksenbok fra en ungdomsbok. (Det skillet der er ofte ikke klart gitt! Jeg er vel av oppfatningen at det finnes to typer bøker: Gode og dårlige.)



Bjørn Veen, Gjesdal folkebibliotek

1 kommentar:

  1. Hei dette er Balder fra balders bokblogg. Jeg skal si at du har fått en utmerkelse av meg, titt inn til meg od du ser den. Jeg oppfordrer deg til og gjøre som jeg( det du skal gjøre(hvis du hvil) står på siden min).

    SvarSlett