Søk i denne bloggen

onsdag 5. oktober 2011

MOT – Diverse forfattere


Noveller om mot.
Kremen av norske ungdomsbokforfattere har her tatt utfordringen og skrevet noveller om ordet ”mot”. 

Her er Taran L. Bjørnstad (kjent bl.a. med DBY), Harald Rosenløw Eeg, Sverre Henmo (med Natt på Frognerbadet), Hans Petter Laberg (som har en bok med en av verdens fineste titler Holde hardt og aldri slippe), Charlotte Glaser Munch, Annette Münch, Lars Mæhle (Landet under isen), Renate Nedregård (hennes debut Mirakel var strålende) og min personlige favoritt Ingelin Røssland (bøkene om Engel Winge er knusegode).

I de ni novellene blir ordet ”mot” gitt en historie.. I ”Gitte er en f…” møter du Boye som tagger og betaler seg ut av problemet. I ”666” dukker Emma opp, tøff i tryne, men mykere inni. ”Dette blir mellom oss”, her er Erling som sliter med å finne venner etter å ha flyttet.”I vinduet”, må jeg innrømme at jeg ikke fant helt ut av, verken historien eller om jeg likte den. ”Jeg sa jeg torde” har en sånn overraskende slutt som jeg liker i noveller. I ”Dagens helt” forstår du at det er noe mer som Thomas ikke forteller hverken til moren eller politiet. ”Veggpryd” er sjarmerende om kjærlighetsproblem, noe som er ekstra vanskelig når du henger opp ned i espalieret (nei, jeg visste heller ikke hva det var). ”Samme kva som hender” om Aron, som først er skikkelig, skikkelig kjip, for så å vise mot. Men er det for sent? I avslutningsnovellen ”Dommens dag”, er det vanskelig å både holde seg inne med de kule og støtte en barndomsvenninne, for hvem forteller sannheten? Hvem var det som gikk over streken?

Jeg utviser mot ved å skrive om novellesamlinger uten egentlig ha lest så mye noveller. Mitt forhold til noveller er som følger: Karen av Alexander Kielland som var mitt første møte med virkemidler (”De hadde denne i A-klassen i går, de sa noe om en kjole som strammet, noe om at alt ikke ble sagt rett ut”), Roald Dahl, med sine noveller med overraskende slutter og Science Fiction-noveller. Her har jeg tre korte favoritter som jeg har lastet inn på mobilen og leser på Mobipocket:
”I have no mouth and must scream” av Harlan Ellison,
”Fragments of a hologram rose” av William Gibson
”Divine Madness” av Roger Zelnazny

Så noveller? Jeg foretrekker dem på skjerm som korte godbiter som kan nytes når jeg plutselig trenger lesestoff. For i godstolen, der er det de lange fortellingene som smaker best.

Dette er ett av syv innlegg i CappelenDamm sin Bokbloggturne om boken. I går kunne du gå innom Elikkens bokhylle for hennes mening og i morgen kan du stikke innom Les mye for å finne ut hva som blir skrevet der om MOT.

Bjørn Veen
Gjesdal folkebibliotek

7 kommentarer:

  1. Strålende oppsummering av novellene! Det er en kunst å fortelle så mye på bare en setning :)

    SvarSlett
  2. Takk for en super blogg om ungdomsbøker!

    Vi har anbefalt den som lesestoff før man anmelder en bok i UPriskåringa av årets ungdomsbok: http://uprisen.no

    Vi er på facebook.com/anmeldenbok, også! Lik oss gjerne.

    SvarSlett
  3. Utrolig bra lagt opp. Denne var veldig hjelpsom til norsk leksa

    SvarSlett
  4. hva er virkemidlene i 666?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Jeg er redd det er noe du må finne ut av selv. Spør læreren din om du står fast eller les i lærebok om virkemiddel. Lykke til!

      Slett