Søk i denne bloggen

torsdag 2. mai 2013

Mirakel av R.J Palacio

Møt Auggie! Du må bare unne deg et møte med August, du kommer bare aldri til å glemme ham . August er 10 år gammel. P.g.a en veldig sjelden genfeil, er ansiktet hans deformert. Vi snakker ikke om en liten skjønnhetsfeil her, ansiktet hans er rett og slett helt feil konstruert. Som han sier selv, uansett hva jeg forteller deg på forhånd, så er det verre enn du tenker deg. I tillegg til det at han er ”annerledes”, så er han det på en måte som folk ikke forstår. Tilstanden er så sjelden at ingen har hørt om det, og de forstår ikke hva de ser. Og reaksjonene er selvsagt til tider voldsomme. Den beste dagen i året for August er selvfølgelig Halloween.

For å prøve å rette opp noe, har August vært gjennom 27 (!) operasjoner. Mor har undervist ham hjemme, og han har hatt det relativt trygt der folk kjenner ham. Han er en helt vanlig gutt ellers, han er smart, og kvikk og morsom, og han klarer seg bra faglig. Men nå skal han begynne på vanlig skole, og du kan vel tenke deg utfordringen! Vi følger ham gjennom skoleåret, og blir kjent med klassekameratene, og de reagerer selvfølgelig veldig forskjellig. Her er det duket for konflikter, vennskap, stort mot og stor feighet, og folk får rusket opp i sine forestillinger.

August har ei storesøster på 15 år. Hun er veldig glad i lillebroren sin, og hun skammer seg ikke over ham, men selvfølgelig er det slitsomt når hun alltid må forberede nye venner på forhånd, for å avverge den voldsomste reaksjonen. Det er heller ikke alltid mor og far har så mye tid til henne, når August trenger dem så mye.

Jeg vil ikke fortelle så mye om hva han opplever, du må lese selv. Men jeg kan love at mange forskjellige følelser kommer i sving. Du vil gråte, og du vil le, og du vil bli sint og provosert, og trist og lei deg, og full av beundring, og full av ettertanke, og du vil helt sikkert ALDRI, ALDRI få lyst til å mobbe noen mer i hele ditt liv!

Boken er gitt ut av Gyldendal forlag og er på 429 lettleste sider.



Finnes også som ebok i  eBokBib (finn gratis appen i Appstore eller Google Play)

Ingeborg Bjelland
Gjesdal folkebibliotek

3 kommentarer:

  1. Denne boka leste den ti år gamle dattera min nå nettopp. Vi lånte boka på biblioteket og etter å ha lest den ba hun meg kjøpe den. Da jeg lurte på hvorfor, sa hun bare at noen bøker ønsket hun å eie...

    Hilsen mamma

    SvarSlett
  2. Hei. Det var kloke ord. Det finnes mange bøker der ute, de fleste holder det å lese en gang, men det er noen som treffer, og de de er verdt å eie.

    Takk for den fine historien.

    Bjørn

    SvarSlett
  3. denne boken er en bok du kan lese om og om igjen uten å bli lei. det er den beste boken jeg har lest, og jeg kommer helt sikkert ikke til å lese en bedre bok noen gang i livet mitt igjen.

    hilsen Anonym

    SvarSlett