Søk i denne bloggen

tirsdag 11. desember 2018

Recover av Torbjørn Moen

"Det er slutt”. Tre vonde ord de aller, aller fleste vil høre i løpet av livet sitt. For det er vondt når den du elsker ikke lenger elsker deg, og når boka begynner elsker ikke Linda Røyse lenger Josse. Han faller helt sammen, det er så vondt, så trist, så fælt å lese hvordan han ydmyker seg i siste desperate forsøk på å få henne tilbake i begynnelsen. Han innser selv til slutt at han må komme over Linda Røyse, men hvordan? Etter et plutselig sammenbrudd hos en kamerat fra klassen får han uventet hjelp. Kameraten Truls går systematisk til verks og lager en liste over ting som kan hjelpe Josse å glemme Linda Røyse. Så går de i gang!

Blant alle rådene Truls kommer med er det å høre andre sine erfaringer med å bli dumpet kanskje det fineste. Det fører til historier fra Josse sin bestefar, Truls sin storebror, en fremmed på bussen og Josse sin egen far. De er alle forskjellige, og fine. Innimellom alle de rare rådene får vi tilbakeblikk på forholdet som Josse og Linda Røyse hadde.

” Vil du ha ballen, vennen min?” smilte hun med kveldssola i de grønnspraglete øynene. “Prøv å ta den da!”
Jeg tror det var da jeg ble forelska i henne.
Og mitt første framstøt mot henne var å jumpe fram med et brøl og klippe henne ned som ei ungbjørk.

Denne var morsom og fin. Alle som har blitt dumpa vil kjenne seg igjen, og det vil også alle som har eller er forelsket. Om du bør prøve alle rådene til Truls for å glemme eks-kjæresten, vel, ikke helt sikker på det. Min første kjæreste het også Linda og var fotballjente, hun dumpet meg før jul. Jeg tror jeg fremdeles har ringen jeg hadde kjøpt til henne, fremdeles innpakket. Men det gikk bra. Så ta det fra meg, du kommer over henne eller han.

De fleste sangene skrevet handler om kjærlighet. Da er det naturlig at en god del av dem handler om at kjærligheten går over. Her er den jeg kom på når jeg leste tittelen:

Recovery av Frank Turner


Boka er på 183 sider. Den er gitt ut av Omnipax.

Bjørn Veen
Gjesdal folkebibliotek

PS: Truls kan du lese mer om i de ville bøkene: “Jenta i speilet” (Truls blir jente) og “Mannen i speilet” (Truls reiser i tid). I en tredje bok, “Dagene med Kalamandra”, er det Gunnar som havner et helt annet sted. Anbefales!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar