Søk i denne bloggen

mandag 22. mars 2010

Afrodite og sviket av Ritta Jacobsson


Trenger du en god påskekrim? Her er den.

Hvorfor stikker de ”grå” på ungdomskolen seg plutselig fram? De som aldri gjør noe av seg driver plutselig med farlige spill, hvorfor? Natalie, en stille, sjenert jente i åttende står plutselig på skolens tak. Simen, en rolig nerd i niende knuser vindu og tenner fyr på ting.  Afrodite, kalt Ditte, går i niende blir brått dratt inn i dette mysteriet og hun er ikke en jente som lar begravde hunder ligge. Dessverre. For det blir vondt. Å stå i mot press er vanskelig, det kreves mot å stå alene, ikke mange har det motet i virkeligheten. Det synes jeg kommer godt frem i boken. Dersom du er veldig glad i dyr vil du bli sint og forferdet av denne boken. 

Krimbøker imponerer meg ofte med godt håndverk, at de er godt skrudd sammen. Denne er et utmerket eksempel på det. Bra plott, bra framdrift og personer jeg vil vite mer om, en ren glede å lese.
Dette er bok to om Afrodite, den første heter Afrodite og døden. Jeg har kun lest bok to, og det gikk helt fint. Men leser nok den første også.

Jeg kom på Selma Therese Lyng sin fremstilling av ungdomsskoleelever da jeg leste boken, de var alle med i boken. Se de ulike typene her: http://www.vg.no/bildespesial/spesial.php?id=1162

Bjørn Veen
Gjesdal folkebibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar