Søk i denne bloggen

tirsdag 26. oktober 2010

Engleslakt av Ingelin Røssland

−Fy fan, dette er jo berre heilt vilt.

−Dette er berre det tøffaste rollespelet eg har vore med på.

Eg går rundt folka for å sjå bedre. Lukas spring fram, no ser eg kva det er. Eit menneske. Ein naken kropp. Ei dokke? Eg tek om kamera. Zoomar. Lukas brøler. Det er ingen leik. Det er ikkje ein effekt.



Dette er tredje og siste bok i serien om Engel Winge, journalist og snushøne på Tysnes. Bok to, Englejakt, ble beskrevet her. Første boken, Englefjes, har vi ikke skrevet om.

Jeg har lest alle tre bøkene, mest for å lese om Engel Winge sine saker på et nesten virkelig Tysnes. Jeg liker denne beinharde journalistspiren med litt for sterk rettferdighetssans og altfor mye sinne. Dog bikker det over i Engleslakt. Det er den mørkeste av de tre bøkene, og dødsfallet til noen som står Engel svært nær gjør Engel enda mer forknytt. Men jeg må si meg enig med alle som blir støtt og provosert av denne jenta i boken, hun går langt over streken.


Hun har avslørt politisk korrupsjon i bok en, vært i trøbbel med religion i bok to og i bok tre er det også mørkemakter i form av musikk og laiv hun legger seg ut med. Den lokale Death metal gruppen Berserk sin konsert kommer ut av kontroll og et laiv-rollespill får en tragisk ende. Ubehagelige meldinger begynner å tikke inn på Engel sin telefon, og bildene viser at noen overvåker henne. Som i de andre bøkene er det også her de mørke hemmelighetene til folk flest som kommer fram og skaper de farlige situasjonene. Denne realismen er en styrke. Det har også den korte, konsise stilen vært. Denne gang synes jeg det blir litt for kort. Det er som det mangler skildringer, folk, hendelser, steder, jeg sliter å se Winge sitt Tysnes for meg.

Men jøje meg. Denne trilogien er de bøkene jeg alltid drar frem om noen vil ha spenning. Les dem. For eksempel dersom du har vokst fra Frøken Detektivbøkene, men savner spenningen



Bøkene sin nettside: http://www.engelwinge.no/


Bjørn Veen

Gjesdal folkebibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar