Søk i denne bloggen

mandag 14. februar 2011

Det mørke tårn 1: Revolvermannen av Stephen King

Den Sortkledde flyktet gjennom ørkenen, og revolvermannen fulgte etter.

For en åpningssetning! Om du ble nysgjerrig nå kan du bare sette i gang med lesingen. En enkel måte å beskrive serien Spaghettiwesteren møter Ringenes Herre. Men det er mye mer. Jeg har så vidt, etter å ha lest bok 1, dyppet tærne i det enorme havet som er serien om Det mørke tårn. Så om innholdet har jeg ikke mye å si. Men stemningen i serien den liker jeg. Det er de store tanker, de store følelser, den gir deg en liten smak av uendeligheten. Og om det ikke skremmer deg, burde det.

Det finnes også en tegneserie som utdyper og tar for seg episoder av Revolvermannens liv. Det var mitt første møte med serien, og møtet ga meg mersmak. Tegningene der er helt utrolige og den flotte stemningen i bøkene gjennomsyrer også tegneserien. De to første er gitt ut på norsk, på engelsk finnes til nå 7 bøker. På trappene er også en filmatisering, både filmer og tv-serie.

Dette er ingen ny bok, men siste bok i serien, nummer sju, er nettopp gitt ut på norsk av Cappelen Damm.



Bjørn Veen

Gjesdal folkebibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar