Søk i denne bloggen

fredag 24. august 2012

Skippy dør av Paul Murray


Skippy dør av Paul Murray er ein oppvekstroman med solide dosar kjærleik og kåtskap. Alt fordelt over 700 sider, så dette er ei bok som krever sin lesar. Og med karakterar så godt skildra at dei, trass tittelen, verkeleg står fram som levande for meg. Spesielt nerdane i boka. Viss nokon har sett tv-serien Big Bang Theory, så vil ein vite kor landet ligger. Og til tider er dette like morsomt.
                Men som med alle gode komedier ligg det eit alvor i botnen. Eit alvor som handlar om forventningane våre til livet, og dører som lukkar seg eitterkvart som mulighetene blir færre, og ein tilslutt må innsjå at verda, dessverre, kun har tre dimensjonar å by på. Og at døden, det er den siste døra.

Jeg har ikke lest denne boken. Men jeg ville åpne denne bokmeldingen med et sitat. Så jeg skumleste boken for å finne noe catchy. Men det førte til at jeg hver gang ble sittende og lese flere sider for jeg ble så oppslukt, så jeg ga opp.  Sitatet ovenfra er ikke fra boken, men fra Stig Elvis Furset sin presentasjon av boken i anledning Ungdomsbokgildet 2011 arrangert av Buskerud fylkesbibliotek.

Jeg leste Stig Elvis Furset sin presentasjon av Skippy dør i heftet ”Nye ungdomsbøker” utgitt av Buskerud fylkesbibliotek. Og den var bra. Så da jeg så boklista for tXt-aksjonen tenkte jeg som så at det ville vært kjekt og fått en annen stemme her på Ungdomsboka.  Så jeg spurte Stig Elvis fint om jeg kunne bruke hans presentasjon av boken her. Og ikke bare er denne mannen en drivende god formidler, han er grei og! Så jeg fikk lov.

Bøker blir veldig farget av hvem som leser dem. Du bruker mye av deg selv når du leser ordene. Det er det som gjør det så kjekt å lese, men det gjør også at bokmeldingene her på Ungdomsboka blir farget av mitt syn. Derfor er det bra med gjesteskribenter av og til. Men jeg angrer litt nå, for i min jakt på sitat fra boken har jeg foretatt små dykk i en bok som virker helt fantastisk. Og siden jeg begynner med et sitat slutter jeg også med et fra Furset:

Takk for rosen for omtalen av Skippy dør, som var den desidert beste boka eg las i fjor uansett målgruppe.

Boken er gitt ut av Gyldendal forlag og den er på 720 sider. Boken er en del av høstens tXt-aksjon. tXt 15

Bjørn Veen
Gjesdal folkebibliotek

PS! Jeg liker å høre andre sine meninger, når begge har lest samme bok kan andres tanker om den både lære meg om andre, men også om meg selv. Så enig eller uenig i mine tanker om bøker? Skriv det i kommentatorfeltet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar