Søk i denne bloggen

torsdag 20. februar 2014

Vikinger og ninjaer

Den korte versjonen: Vikinger, ninjaer og til tider virkelig fabelaktig. Les boken.  

Den lange versjonen:
Hva er et navn? Den blomst vi kaller rose vil dufte deilig, navnet uansett.
- Fra Shakespeare sitt skuespill Romeo og Juliet

Jeg har reist til fjerne steder som Arrakeen, Lankhmar, Gråhavnene og Vinterfall.
Til reisefølge har jeg hatt skikkelser som Thufir, Fafhdir, Cirdan og Arja
I Odinsbarn reiser jeg til Mannafall sammen med Hirka

På fantastiske reiser til steder aldri sett, sier navn så mye. De setter stemningen for stedet. Gode navn gir stedet eller personen det lille ekstra som gjør at de stiger levende frem for deg. For meg hadde ikke navnene i denne boken denne magien for meg, dermed tok det litt tid før boken våknet til liv for meg. Men da den våknet tok den jammen meg av gårde, og jeg klamret meg fast på denne fantastiske ferden gjennom en verden inspirert av det norrøne og orientalske.

Tenk deg at du alltid har trodd du var som alle de andre, det er lett å tenke seg.  Så finner du ut at du er spesiell, dette er ganske vanlig i fantasy. Men så kommer vrien! Du er ikke utvalgt til å redde verden, født med magiske evner eller er en tapt prinsesse eller prins. Neida! Det spesielle er at du er det som barn blir skremt til sengs med, du er et mennskr! En halelaus! I deg bærer du sykdom, i deg finnes råta!

Hirka bor sammen med faren sin utenfor landsbyen Elveroa. De er urtekyndige og alltid hjulpet folk uten å selv være en del av landsbyen. Hirka er haleløs, kun et lite arr er igjen av halen hun i følge faren mistet til ulvene da han fant henne som spedbarn.
I tre år hadde hun Rime an-Elderin som venn og motstander i kappestrid. Han var av høy ætt, og var ventet å ta sin rettmessige plass i Rådet som den yngste noensinne. Istedenfor vendte han ryggen til det som var igjen av familien og valgte militæret. Nå er han tilbake i Elveroa.
Den som derimot tar plass i rådet etter farens død er Urd Vanfarinn. Han har en plan, og han har dårlig tid. For Urd har i overmot åpne ting som skulle forblitt lukket, og den tette kragen rundt halsen skjuler hans mørkeste hemmelighet.  Han har sine mål innen rekkevidde, han må bare få rydde fortidens synder av veien.

De dras alle mot Mannafall som er hovedstaden, rådsbyen og forsvarsverket mot Blindbol, der de blinde kom fra og truet hele verden. Her gjennomføres Ritet som gir beskyttelse fra Seeren mot de blinde. Alle skal gjennom dette før de blir voksne. Problemet til Hirka er at for å gjennomgå Ritet må du favne, det er en slags magi. Det kan ikke Hirka, hun føler ikke Evna, hun er jordblind.

Sammen forteller disse tre første del av historien om Ravneringene. Det handler om makt, både viljen til å haden , men også friheten til å la den gå. Det handler om å innse at ikke alt er som det ser ut, og at alt ikke trenger være som det alltid har vært. Viljesterke Hirka, edle Rime og slue Urd, de er bare tre av mange minneverdige karakterer som jeg synes på mange måter gjorde boken så bra.

Det er ikke bare rent trav dette, men med alt som skjer og alt det flotte du ser gjør at du glemmer det som lugger litt.

Jeg fikk denne boken i posten av forlaget sommeren 2013, og gledet meg lenge til å lese den grunnet det fabelaktige omslagsbilde. Boken er også på kortlisten til Bokbloggerprisen 2013 i kategori åpen klasse. Mange bloggere har lest og likt elsket denne.

Boken er med i årets txt-aksjon, er på 615 sider, gitt ut av Gyldendal.  Finnes også  som ebok  i
 eBokBib (finn gratisappen i Appstore eller Google Play)



Bjørn Veen
Gjesdal folkebibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar