Søk i denne bloggen

torsdag 29. januar 2015

Battle av Maja Lunde

I det første kapittelet i Battle møter vi Amalie som øver på en lang adagio. Nei, jeg visste ikke heller hva "adagio" var innen dans før jeg leste boken, men jeg gjenkjente øyeblikkelig gleden over å ha øvd og øvd og øvd på noe til det sitter. Det kan være en fotballfinte, en umulig level i spill, å komme over det hinderet, ned den bakken, rundt den banen eller her gjennomføre den koreografien. Det er en dypt tilfredsstillende følelse det å mestre noe!

Amalie bor i Holmenkollen sammen med sin far og er en av fiffen. Hun har de riktige klærne, de riktige vennene og den riktige kjæresten. Men det viktigste av alt er dansen. Så rakner hverdagen. Faren går konkurs, og de må flytte fra den fasjonable villaen til en nedslitt leilighet på Stovner. Amalie forsøker febrilsk å holde fasaden, hun forteller ingen om hva som har skjedd. Men det blir vanskeligere og vanskeligere å holde skjult. Og vanskelig er bare fornavnet på hva som skjer når hun treffer Mikael i et nedslitt forsamlingshus. Han er en gatesmart ung mann med et enormt dansetalentHun danser klassisk, han hip hop og når de danser snakker de samme språk, men når musikken stopper er kløften stor. De har en ting til felles og tusen ting som skiller dem,. Klarer rytmene bygge en bro de kan møtes på, de to?
Brått fikk jeg et glimt av oss i speilet. Det rammet oss inn, som om vi var på scene. Vi var omtrent like høye, og jeg oppdaget til min forbauselse at på avstand var vi likt kledd -- jeg hadde også hvit singlet og blå jeans.

Han møtte blikket mitt i speilet og holdt det. Dønn alvorlig nå. Og bevegelsene våre var helt samkjørte. Jeg var andpusten fra før, men nå måtte jeg trekke pusten enda en gang. Øynene hans var så åpne, store og mørke. Og han holdt blikket mitt altfor, altfor lenge
Denne historien er ikke ny. Jente møter gutt. En er rik, den andre fattig. Hindringer må overkommes. Men det er en historie du ikke blir lei av. Boken er kanskje mest interessant for jenter, men gutter, det er mye å lære her.

Boka er på 232 sider. Jeg leste den på mobilen som ebokEbokbib, det fungerte som alltid utmerket.

Blir film. Premiere september:


Bjørn Veen
Gjesdal folkebibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar