Søk i denne bloggen

tirsdag 31. mai 2016

Engel i snøen av Anders Totland

Det er vinter, og det snør, men ikkje alle er ute og leikar i snøen.”
 
Da jeg satte meg ned med denne boken var det som å tre inn i den. Boken er stille og varsom og den la seg som nysnø rundt meg, den dempet alle lydene og en boble av ro ble skapt rundt meg. Hvert kapittel begynner med en nydelig liten skisse, hver side er kort med mye luft rundt. Dette er en bok som nytes, ikke slukes.




















Å lese en bok er å sette seg selv og livet sitt på pause for en stund. Alle dine tanker, hele ditt liv settes på vent og du trer inn i en annen sitt liv. Når du er syk settes også livet ditt på vent, og hovedpersonen her er syk. Livet du får fortalt i denne historien fortelles av en navnløs "eg", og den foregår her og nå. “Det går bra” sier den unge til alle. Selv om det ikke gjør det, selv om det gjør vondt. Dette er en feiring av en annen type helt enn vi er vant med, den er nydelig til tross for det gjør vondt å lese den. Bøker, som liv, tar dessverre slutt.

Boka er gitt ut av Gyldendal, den er på 80 sider. Rune Markhus står for alle tegningene.

Bjørn Veen
Gjesdal folkebibliotek

6 kommentarer:

  1. Hvordan vet du at hovedpersonen er en gutt?

    SvarSlett
  2. Det er et godt spørsmål. Eg såg gjennom boka no, og eg finn ikkje nokon stad at boka seier om det er ein gut eller jente. Så eg tenkjer at eg skreiv nok gut for eg er gut, at eg levde meg såpass mykje inn i boka og tenkte at "eg" i boka var som eg, ein gut.

    Bjørn

    SvarSlett
  3. Eg har forandra teksten frå "gutt" til "eg", og frå "han" til "den unge". Eg tykkjer det var eit godt poeng, som eg hadde gått glipp av, at det ikkje vert om det er han eller ho, for det betyr ingenting i denne flotte teksten.

    SvarSlett
  4. Finnes det noen allusjoner i denne boken?

    SvarSlett
  5. Dette er allusjonar: https://snl.no/allusjon . Så må nok du sjølve leite og finne dei i teksten. Sånn er skulen gitt.

    SvarSlett
  6. Hehe, vet godt hva allusjoner er, men ikke like god å finne de i tekster. For gammel til å gå på skolen er jeg også :) Var kun ut fra ren nysgjerrighet!

    SvarSlett