Søk i denne bloggen

fredag 31. august 2012

FUCK OFF I LOVE YOU av Lars Mæhle

Frys bilete. Der har du meg. Lighteren i handa. Tommelen på hjulet. Eg har kjøpt lighteren for ein halv time sidan på bensinstasjonen. Han er kvit, med ei blå stripe som rammar inn logoen til Esso: ein tiger i spranget.

Pressar eg tommelen ned, vil hjulet skrape mot den ujamne overflata på flintsteinen under. Det vil bli danna gneistar, som i sin tur vil sprute mot opninga der gassen kjem ut.
Ein flamme blir fødd
Alt som skal til, er eit lite trykk med tommelen

Når du leser skaper du bilder i hodet. Noen lesere er flinkere enn andre til å gjøre dette. Og noen bøker er lettere enn andre å forestille seg. Begynnelsen på denne boken vil skape bilder i hodet ditt om du vil eller ikke!  Er du som meg, blir du nysgjerrig på denne ungdommen som står der med en lighter, Vemund.

Vemund bor sammen med moren på det jeg ser for meg er et tettsted en plass i Norge. Han er en vanlig gutt, mer den som følger etter enn den som leder vei.  Han havner inn i en gjeng på det lokale treningsstudio og når en dag Two-Face kommer tilbake fra fengsel settes det i gang et spill som bare kan ende med tragedie. Two-Face er en berykta fyr med en skummel fortid. Han har tatt navnet sitt fra en av skurkene i Batman og som han bruker han en mynt for å bestemme seg i viktige valg.  På den på ene siden av mynten står det ”FUCK OFF”, på den andre ”I LOVE YOU”, og han følger myntens råd blindt. Noen vil miste kjæresten, noen vil bli skamslått. Og noen vil dø.

Når en sommerfugl slår med vingene i Norge, kan det lage en orkan i Japan? Har arv og omgivelser fra fødselen av bestemt hvordan du skal bli eller kan du bryte mønsteret? Dette er store tanker. Og særlig begynnelsen og slutten av boken behandler disse store tankene meget bra. Du får kanskje ikke alle svarene, men du får de rette spørsmål du kan stille deg selv. Selve historien må leses for å kunne gruble på disse spørsmålene, og du vil tenke selv etter boken er ferdig lest. Og siste side kan gi deg tårer i øynene, så vakker var slutten.

Dette er spennende. Boken begynner rett på handling og slipper deg ikke før siste side er lest. Kort, konsis og det skjer noe hele tiden. Dette er sånne bøker ungdom vil ha, og de kommer på nynorsk, se bare på  Saiko, Bebe, Alle har eit sultent hjerte og denne.

Boken er gitt ut av Samlaget og den er på 159 sider. Boken er en del av høstens tXt-aksjon. tXt 15

Bjørn Veen

17 kommentarer:

  1. Denne boka var kjempebra. jeg leste den ut på en dag. jeg klarte ikke slutte å lese.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg klarte ikke å ta den opp jeg. likte ikke språket (nynorsk). ._.

      Slett
  2. Boken er utrolig bra, enkelt språk og en utrolig flott fortelling!
    Slutten er rørende, men ikke så uventet, mens den samtidig var uventet.
    En fantastisk bok fra en episode i en 16 år gammel gutt sitt liv!
    Jeg leste den til bok prosjektet på skolen, skal nå skrive oppgave om den og med en så bra bok med flotte skildringer og poeng så er den enkel å skrive oppgave til og en bok som alle burde lese vis de har sjansen! Den er ikke lang, og det er mange kapitler som gjør at du får stoppet inni mellom og tenkt over hva du har lest!
    ANBEFALES!

    SvarSlett
  3. ey warrap tho its youre boy danny zadeh on the tavble madda frikking niggah. denne boka suger balle og er kjedelig

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

      Slett
    2. kunne ikke vært mer enig BRAHHHA

      Slett
    3. yo warrao tho itz ya boi alexandr

      Slett
  4. Bra bok! anbefaler den på det sterkeste

    SvarSlett
  5. denne boka er spennende

    SvarSlett
  6. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  7. 9/11 WAS A INSIDE JOB

    SvarSlett
  8. Verste bok jeg har skrevet. Denne boken er ikke bra.

    SvarSlett
  9. Lars Mæhle er glad i sjokoladepudding

    SvarSlett