Søk i denne bloggen

onsdag 22. september 2021

Ragnarok 2: Fimbulvinter av Odin Helgheim

Vikinggutten Uffe er på vandring. Bak seg ligger tragedien, foran jager han bytte: Fenrisulven. Med på reisen er volven Thyra, og kråka, ravnen, Loke. På veien besøker de en kaupang for å handle litt og hvile litt. Men da hadde de ikke regnet med Jarl Blåtann. Det utvikler seg fort, og ender med en tvekamp hvis like aldri er sett!  Og så slutten! Jeg ser for meg at neste bok vil bli enda mer storslagen!

(Også lurer jeg voldsomt på Tyr. Hva har skjedd?)


Dette er bok to, du kan godt ha lest bok en først. Mer om denne her: http://ungdomsboka.blogspot.com/2020/12/ragnarok-1-fenrisulven-av-odin-helgheim.html. Men du forstår historien her uten.

Å sette ting i rett bås er viktig for å kunne nyte det. Du spinner ikke i gang en runde Fortnite og håper på sakte spilling alene. Du ser ikke Rådebank og forventer romskip. Du ser ikke Metallica og forventer fred og ro. Jeg gjorde den feilen da jeg så Vikings. Jeg tenkte at det skulle være historisk korrekt, jeg burde tenkte det skulle være underholdende. Ikke gjør den feilen med Ragnarok-serien. Det er ikke en historisk serie, det er en manga. Stemningen, humoren, karakterene og måten historien flyter, alt er gjennomført manga.

Humor, det var viktig i de gamle sagaene, og i nye historier. Det er nok alvor i litteratur, også i tegneserier. Denne boken her er full av snåle skikkelser, festlige situasjoner og gode kommentarer. Vaktmenn i Ragnarok-verdenen er for eksempel en snodig gjeng, og de lever farlig. Så forvent en fin, fin blanding av «Vikings»-stemning og manga, og du blir ikke skuffet. Selv får jeg jammen litt «Banner saga»-vibber av det hele også, tror det er disse flott gudesteinene.

Kult med fanart og skisser o.l. bakerst. Det eneste jeg egentlig savner i historien er fjell, skikkelige fjell.

Tegneserien er gitt ut av Egmont, den er på 127 sider. Denne boka fikk jeg tilsendt av forlaget. Takker og bukker.

Flere tips til historier fra norrøn tid: http://ungdomsboka.blogspot.com/search/label/Viking


Bjørn Veen

Gjesdal folkebibliotek



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar