Søk i denne bloggen

onsdag 21. oktober 2009

Noen kommer, noen går


Someone comes to town, someone leaves town av Cory Doctorow


Vi har kjøpt ebokleser i Gjesdal folkebibliotek og etter å ha lest Veslebror ser deg var det naturlig å prøve ut en annen Doctorow bok som test av leseren. Så denne boken finnes ikke i biblioteket, kun på nett. Den er lest på skjerm, og det var ikke noe å tenke over.



Boken startet med oppussing av et hus, og jeg har nettopp pusset opp et hus, så jeg var lite motivert. Men med linjen ”Alan’s father, the mountain, had many golems that called him home” ble det mer interessant. Etter hvert som nyinnflyttede Alby gjør seg kjent i sitt (nesten) normale nabolag kommer det drypp fra en heller sær oppvekst: Hans far er et fjell, hans mor en vaskemaskin. Jepp, det blir ikke særlig særere enn det. Nerven i boken er gåten om Albert og hans sære families opphav og at den eneste som vet noe om det er Adam sin bror Dave. Hans bror David er en blodtørstig, hatefull psykopat. Hva som skjer med Allan sin første kjærlighet er opprivende, jeg ble forbannet!


Så kan jeg friste med en bok som veksler mellom i et nesten normalt nabolag (se bokcover for hint) iblandet mye teknologi og en riv, ruskende gal oppvekst? Den er ikke for alle, men definitivt for noen!

(Om du tror jeg bommer med navnene, så gjør forfatteren akkurat det samme gjennom hele boken.)


Bjørn Veen

Gjesdal folkebibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar