Søk i denne bloggen

torsdag 24. januar 2013

Nominert til Uprisen 2013

Bedre sent enn aldri, her er årets nominerte bøker til Uprisen

FARGE_UPrisen_Ã¥rets ungdomsbokEllen Fjestad: Sammen skal vi holde himmelen. Schibsted.
Magne Hovden: Åndejegerne. Aschehoug.
Marianne Kaurin: Nærmere høst. Aschehoug . Les Ungdomsboka sin mening her
Lars Mæhle: Fuck Off I Love You. Samlaget. Les Ungdomsboka sin mening her
Arne Svingen og Helene Uri: Din vakre jævel. Gyldendal.
Dette mente Beate Ranheim om boken på årets IBBY-presentasjon: Dum, kjempedum bok!

I år har nominasjonsjuryen løftet fram fem bøker som får hederlig omtale. Også disse bøkene var godt likt av leserne:
Lisette Askø: Synnes puslespill. Publica bok AS.
Taran L. Bjørnstad: Picassokvinnen. Cappelen Damm.
Stein Morten Lier: Rookie. Aschehoug.
Simon Stranger: Verdensredderne. Cappelen Damm.
Siv Wyller: Hockeysveis fører til dårlige rim. Cappelen Damm. Les Ungdomsboka sin mening her

Jeg savner boken  Min tid kommer av Nina Vogt-Østli som jeg syntes var en av de beste i fjor. Ellers mye bra. Om jeg skal tippe på noen vinner, vel da går jeg for Fuck Off I love you av Lars Mæhle. Som jeg sa i min mening om boken:
Dette er spennende. Boken begynner rett på handling og slipper deg ikke før siste side er lest. Kort, konsis og det skjer noe hele tiden. Dette er sånne bøker ungdom vil ha, og de kommer på nynorsk, se bare på  Saiko, Bebe, Alle har eit sultent hjerte og denne. 

Bjørn Veen
Gjesdal folkebibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar