Søk i denne bloggen

mandag 22. mars 2010

Afrodite og sviket av Ritta Jacobsson


Trenger du en god påskekrim? Her er den.

Hvorfor stikker de ”grå” på ungdomskolen seg plutselig fram? De som aldri gjør noe av seg driver plutselig med farlige spill, hvorfor? Natalie, en stille, sjenert jente i åttende står plutselig på skolens tak. Simen, en rolig nerd i niende knuser vindu og tenner fyr på ting.  Afrodite, kalt Ditte, går i niende blir brått dratt inn i dette mysteriet og hun er ikke en jente som lar begravde hunder ligge. Dessverre. For det blir vondt. Å stå i mot press er vanskelig, det kreves mot å stå alene, ikke mange har det motet i virkeligheten. Det synes jeg kommer godt frem i boken. Dersom du er veldig glad i dyr vil du bli sint og forferdet av denne boken. 

Krimbøker imponerer meg ofte med godt håndverk, at de er godt skrudd sammen. Denne er et utmerket eksempel på det. Bra plott, bra framdrift og personer jeg vil vite mer om, en ren glede å lese.
Dette er bok to om Afrodite, den første heter Afrodite og døden. Jeg har kun lest bok to, og det gikk helt fint. Men leser nok den første også.

Jeg kom på Selma Therese Lyng sin fremstilling av ungdomsskoleelever da jeg leste boken, de var alle med i boken. Se de ulike typene her: http://www.vg.no/bildespesial/spesial.php?id=1162

Bjørn Veen
Gjesdal folkebibliotek

torsdag 18. mars 2010

Mørkredd?

Skeleton Creek av Patric Carman

Er du mørkredd? Jeg var selv alltid litt nervøs rundt tomme hus.

Da jeg vokste opp gikk jeg i fjoset, vi hadde to garder, den ene lå en 7-800 meter fra hovedgarden. Ved siden av fjoset stod et tomt bolighus. Lenge bodde det et gammelt ektepar der, men da mannen døde, flyttet konen tilbake til Haugesund. Så hver gang jeg skulle fore dyrene så gikk jeg opp en lang bakke langs høye mørke trær, opp mot et helt tomt huset som stod der med sine gapende tomme vindu. Jeg fikk aldri tanken ut av hodet at det stod noen i vinduet og kikket på meg.

Skeleton Creek er dagboken til Ryan. Han og Sarah er uromomenter i den lille byen Skeleton Creek. Han skriver, hun filmer. I boken kommer de bort i et mysterie da de utforsker en gammel nedlagd muddermaskin. Noe skjer, og Ryan og Sarah får forbud mot å treffes igjen, noensinne! De kommuniserer via nettet, Ryan skriver, Sarah filmer. Og det kule er at disse filmsnuttene ligger på nettet, så du leser hva Ryan gjør i boken og så ser du filmer på nettet hva Sarah undersøker.

Den første filmen kan du se her: http://sarahfincher.com/ Passord: houseofusher
Synes du den er skummel er det bare å anskaffe seg boken.

Dette er den fjerde synsingen om boken i CappelenDamm sin flotte bloggturné. Les Marielle sin flotte anmeldelse fra i går og gled deg til Monica sin lørdag.

Bjørn Veen
Gjesdal folkebibliotek

onsdag 17. mars 2010

Agatha Christie: Mord på Nilen


Boken starter med at vi møter to jenter, en suksessfull, rik jente, den andre ikke fullt så flott, men hun har fått en kjæreste. Denne gutten vil den første jenta også ha, og hun får han.


Hercule Poirot er helten i boken. Den lille belgiske mannen med barten er detektiven Agatha Christie brukte mest i sine bøker.

Han er på ferie på Nilen i en hjulbåt. Det samme er den suksessfulle jenta, med ektemannen hun stjal fra venninna. Det er flere der også. De har det kjekt om bord, men ved flere tilfeller blir jenta, Linette, forsøkt drept, og så dukker venninna, Jackie, opp igjen. Under en hendelse der Jackie har alibi, hun prøvde å drepe mannen til Linette, hennes egen ex-kjæreste, blir Linette drept. Alt peker på Jackie, men hun har alibi. Og Poirot tar saken.

Dette kommer til å bli en vanskelig sak for Hercule Poirot. Selvfølgelig løser han saken, men dere vil få en overraskelse når Hercule Poirot løser mordet(ene?)!

Ole Thorvald Helland, 9a, Gjesdal Ungdomsskole

fredag 5. mars 2010

Ungdommens kritikerpris: Vinner 2009






Jon Øystein Flink vant prisen med sin Sex, død og ekteskap. Elever på videregående skole synes at dette var 2009 sin beste bok. Juryen sin begrunnelse. flink_vinner_av_uk_2010_liten.jpg


Jeg har selv enda ikke fått lest den, men har hørt den skal være både drøy og morsom.



Kritikerprisen for beste voksenbok, der juryen var voksne menn og kvinner ble gitt til Tomas Espedal med sin bok Imot kunsten.

lørdag 27. februar 2010

David Almond: Fuglevarsel


Det er en illevarslende undertone i denne boken, en mørk tone, brumlende. Jeg leste boken og ventet at den mørke tonen skulle øke i volum og tilslutt overdøyve alt annet. Det gjør den ikke. Men boken sier en del om det grumset vi bærer på, at vold og ufred ligger rett under huden på også siviliserte mennesker, på gode mennesker. Og den sier mye om å forlate den trygge barndom og ta steget inn i voksenverdenen. Kanskje det som preger oss mennesker mest etter fødselen.

onsdag 10. februar 2010

Ungdommens kritikerpris

Det skal ikke gjøres forskjell, Ungdommens kritikerpris deles ut 4. mars. Dette er ungdom i videregående som leser og vurderer, blant annet Akademiet vgs i Sandnes. Bøkene som er nominert til prisen er:


  • Jon Øystein Flink: Sex, død og ekteskap, (Cappelen Damm) roman
  • Nicolai Houm: Alle barn er laget av ild, (Tiden) noveller
  • Karl Ove Knausgård: Min kamp 1, (Oktober) roman
  • Arne Lygre: Min døde mann, (Aschehoug) roman
  • Gabriel M.V. Moro: Der lyset slipper inn, (Aschehoug) roman
  • Steinar Opstad: Avhymninger, (Kolon) dikt
  • Anne Oterholm: Toget fra Ajaccio, (Gyldendal) roman
  • Ingrid Storholmen: Tsjernobylfortellinger, (Aschehoug) fortellinger/kortprosa
Les mer på.: http://www.ungdommenskritikerpris.no/

lørdag 6. februar 2010

U-prisen

Litt sent ute, men de nominerte til U-prisen 2009 er offentliggjort:






Endre Lund Eriksen: Super.
Yngve Frøyen: Gutten som hatet desember.
Iram Haq og Endre Skandfer: Skylappjenta.
Tania Kjeldset: Juli.
Lars Mæhle: Landet under isen.

UPrisen er ungdommens egen kåring av årets beste ungdomsbok. Syv 9. klasser fra syv fylker velges hvert år ut til å være den nasjonale UPris-juryen. Klassene leser fem ungdomsbøker valgt ut av en voksenjury som har lest alle årets ungdomsbøker. Se nettsiden deres her: http://uprisen.no/

torsdag 4. februar 2010

Candy av Kevin Brooks

I've had a hole in my heart for so long
I've  learned to fake it and just smile along

Down on the streets
those men are all the same
I need a love
not games

Life is crazy
Candy, baby

- fra Iggy Pop sin sang Candy


En bok om kjærlighet, om å plutselig møte den rette. En bok om musikk og inspirasjon. En bok om livets skyggesider. Vakker og farlig.