Søk i denne bloggen

fredag 19. august 2011

Perfekt kjemi av Simone Elkeles

Ved rett blandingsforhold blir ikke mange klisjeer til en smørje.

Selv om ingrediensene er kjente og kjedelige kan fremdeles resultatet bli overraskende friskt og godt. Og denne boken er sånn. Perfekt kjemi.  Du har sett filmer, hørt sanger om eller lest denne historien mange ganger før. Romeo og Juliet, Grease, West Side Story Leader of the pack, Outsiderne,. Det handler om umulig kjærlighet.  

Fortellingen finner sted i USA. Brittany er overklassejente og perfekt på alle måter.  Hun er pen, rik, populær og leder for skolens ”Cheerleadere”. Hun er kjæreste med den kjekkeste gutten (som selvsagt er kaptein på skolens fotballag). Hun er og blir skolens dronning. Alex derimot er fra en fattig meksikansk familie. Faren er død og Alex er på vei inn i den lokale gjengen og et liv i kriminalitet. Han er skolens rebell og er tilstadighet innblandet i bråk med lærere og rektor. Disse to har ingenting til felles (utenom at de er langt over gjennomsnittet kjekke). Eller har de det?

De havner i samme kjemitimen og må sammen gjøre et skoleprosjekt. Alex inngår et veddemål angående Brittany, og så tar det av. Historien fortelles av dem begge, Brittany og Alex, i annethvert kapittel. Så du får begge sin versjon av fortellingen. Jeg syntes det var ganske tøft når det skiftet midt i en scene, at først Brittany forteller hva hun tenker og føler så plutselig får du Alex sin versjon.
Det handler mest om kjærlighet. Kjærlighet og lyst. Tema som gapet mellom fattig og rik, mellom meksikaner og hvit og gjengproblematikk er mest med for å drive handlingen fremover. Det som er beskrevet bra er presset de begge føler fra omverdenen. Begge to er klar over at de spiller en rolle, de er tvungne av sine familier å være noe de ikke er. Og ingen av dem klarer alene å bryte ut av denne rollen, de trenger hverandre. Kan kjærligheten overvinne alt eller er omverden for sterk for også den?

Dette er en bok som leses som en sommerdrøm. Nyt den. Og liker du den kan du være interessert at oppfølgeren er allerede her, Grenseløs Kjærlighet



Finnes også som ebok i  eBokBib (finn gratis appen i Appstore eller Google Play)


Bjørn Veen
Gjesdal folkebibliotek

PS! Her er videoen, den er flere hakk mer fjasete enn boken:

PPS! Og har du spansk på skolen er strødd rundt med spanske gloser i boken.

19 kommentarer:

  1. jeg elsker denne boka. jeg leste boka for lenge siden, men jeg viste ikke at det finnes flere sånne bøker, jeg skal prøve å låne dem ut og lese. jeg gleder meg . :)

    SvarSlett
  2. Den beste boken jeg har lest noen gang! <3 Elsker den <3<3

    SvarSlett
  3. Elsker boka <3 KJEMPE BRA! ANBEFALES SKIKKELIG :)<3:D

    SvarSlett
  4. Helt fantastisk!!
    Elsker den!
    Kommer det flere bøker i den serien?;oo
    Må lese de!
    HAR LEST DEN BOKA SÅNN 3 GANGER ALLEREDE.

    SvarSlett
  5. Det der er uten tvil verdens beste bok (for ungdom)! Simone Elkeles er en unik forfatter! Måten hun skriver på, alle skildringene... Det er rett og slett nydelig! Aldri lest noe bedre enn den serien der, altså! 6'er!!

    SvarSlett
  6. Eg elsker denna boka, eg og bestevennina mi leste den ut på ei uke (tilsammen) Vi satt begge oppe til klokka 00 på skoledagene og vi gråt, smilte, og drømte oss begge helt bort!Eg er totallt forelsket i Alex/Alejandro. Og skulle ønske han var virkelig sånn at eg fikk lov til å være Brittany! Og Grenseløs kjærlighet? Jo den var utlest av oss begge på 2 dager! Både eg og bestevennina mi håper at det kjem filmer av bøkene♥

    SvarSlett
  7. wow, drit bra bok! beste boka jeg har lest :D

    SvarSlett
  8. Finnes det film?!

    SvarSlett
  9. Nei. Og jeg finner heller ingen rykter om at boken skal filmes. Beklager.

    Bjørn

    SvarSlett
  10. Hvor i U.S.A finner boka sted?

    SvarSlett
  11. Hei
    I følge denne Wikipediaartikkelen (http://en.wikipedia.org/wiki/Perfect_Chemistry) er det Chicago

    Bjørn

    SvarSlett
  12. Jeg vet at det finnes tre bøker, men hvem er den første boka?

    SvarSlett
  13. Hei.
    Denne boken, "Perfekt kjemi" er den første boken, så kommer "Grenseløs kjærlighet", der det handler om lillebror til Alex og til slutt "Brennende hjerter" om den yngsye og snilleste av Fuentesbrødrene, Luis.

    SvarSlett
  14. Yes, søk i Youtube :)

    SvarSlett
  15. Lest 1 boka, Perfekt kjemi to ganger, og den er like bra. Elsker den, verdens beste bok jeg noen gang har lest!!

    SvarSlett
  16. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  17. Syntes ikke noe særlig om denne boken. Det lå absolutt ingenting mellom linjene, det var heller ikke noen frampek eller overraskelser, alt lå klart og åpent fra begynnelsen av. Brittany virker som en av de fjortissjentene som ønsker at alle skal syntes synd på henne fordi hun hele tiden sier/tenker "å ingen må få vite at jeg ikke er perfekt", fordi problemene hun har blir veldig overdrevet i mine øyne, hun har det egentlig veldig bra. Det hadde vært mye bedre om det ikke ble sagt, at vi heller måtte forstå det. Det ødla utrolig mye av leselysten min.
    -Jente 19 år

    SvarSlett
  18. Noen bøker er som listepop. Lett å like, lett å glemme og noen ganger fryktelig irriterende. Andre bøker er som postrock, sære og vanskelige, men de kan være verdt innsatsen.

    Denne er listepop.

    SvarSlett
  19. Denne boka ga meg livsglede! Nesten umulig å legge den fra seg!

    SvarSlett