Søk i denne bloggen

torsdag 9. mars 2017

Jag är Supermann av Lars Mæhle

I en dal på Vestlandet er det klart for årets første skikkelige sommerdag. På denne dagen skal en lillebror skal begraves, en svensk jente finnes, en sommerjobb startes, en jente imponeres og et nytt liv begynnes.


Så stod dei der, langt borte frå alt og alle, og viste kjærleikens teikn til kvarandre, to utskot i verda som hadde hamna her, midt inne i svartaste skogen i denne vesle, rare, storslåtte dalen.”

Men: Hvordan lillebror døde er en hemmelighet, farfar fra Aleppo er dement, noen blir plutselig besøksvenn, en lommebok skifter eier og den svenske jenta har et ukjent mørke i seg.


La meg fortelje dykk om bror min. Han var ein svart engel dei 14 åra han levde.”

Denne sommerdagen gir deg mange små glimt av andre sine liv. “Jag är Superman” er fem fortellinger som glir inn i hverandre. Det begynner med Bjørn som lapper sykkelhjulet og slutter med Tuva som treffer en skjebnevenn i skogen etter en lang natt. Da har du også lest om Anders som vil vekk, om Aya sitt første møte med dalen og Karl som har gravlagd broren.

Det handler om å lengte og ikke få, om følelsen av at ingenting nytter, men også om de små glimt av lykke som livet gir. Noen av historiene er kjapt over med et overraskende poeng mens andre etterlater deg med en stemning som varer. Når du har lest alt sitter du igjen med minner om en helt spesiell sommerdag i Sunndalsøra.


Men slik er det jo med alle skapningar på jorda. Alle blir slyngt ut i livet utan vi veit kvifor, og berre for å vente på å døy. I mellomtida gjeld det å gløyme best som råd -- og utrette så mykje faenskap som mogleg
Det som for meg er minner er for deg neste sommer. Voksne kan lese denne for å minnes sine somre mens de unge kan lese den for å korte ned ventetiden fram til sommeren.


Denne novellesamlingen er utgitt av Samlaget, er på 126 sider og finnes også som ebok i ebokbib.Jeg fikk forespørsel om jeg ville lese den, og siden jeg har likt godt Lars Mæhle sine bøker takket jeg ja. Det angrer jeg ikke på, denne sommerdagen, med sitt lys og sitt mørke, vil leve lenge i meg.


Bjørn Veen

Gjesdal folkebibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar