Søk i denne bloggen

fredag 3. august 2012

Skyggejegerne bok 1: Demonenes by av Cassandra Clare

Dette ville vært en god tv-serie. Her er flust med kjappe, vittige replikker, det er et høyt tempo i historien satt i en fantasirik verden.

Hovedperson er Clary  Fray på 15. Hun bor i New York sammen med moren. Faren døde i en bilulykke da hun var liten, i steden har hun hatt Luke Garroway, en rufsete kar som hun har kalt onkel siden hun var liten. Clary har selv en bestevenn kalt Simon og sammen har de to begynt å utforske nattelivet i New York. Men ute med Simon på diskotek oppdager hun at New York har en mørk skyggeside. En side der det finnes demoner, vampyrer, varulver og underjordiske som bare venter på å rive menneskeheten i filler. Mellom dem og oss menneskene står Skyggejegerene, såkalte Nefilimer, halvt engel, halvt menneske. Og for og virkelig å røske opp verden for Clary forsvinner moren sporløst og hun blir selv angrepet av en demon. Clary blir tvunget til å innse at ikke bare er verden full av vesener hun ikke trodde fantes, hennes liv til nå har vært en løgn! Hun står nesten alene i en fremmed og farlig verden der krefter hun ikke forstår plotter mot henne. Simon føler seg truet av denne nye verdenen. Og de hun kjenner av Skyggejegre stoler ikke på henne, hverken den mystiske Hodge Starkweather eller hans elever: Den uimotstålige Isabelle Lightwood, hennes bror Alex og helten over alle helter, drømmeprinsen Jace.

Men det er en bok, og da fungerer det ikke så bra. Jeg stiller litt høyere krav til bøker, krav til gjennomtenkte verdener, komplekse skikkelser, forstålige beskrivelser. Jeg kjøper rett og slett ikke denne fortellingen om Clary og venene hennar.

Men du skal ikke bare høre på meg. Jeg likte heller ikke House of Night serien, og de bøkene lånes ut i ett sett. Så likte du dem, liker du denne Skyggejegerne-serien (to bøker til nå på norsk, den andre heter Den tause byen). Dersom du velger å høre på meg: les heller Sirkelen. Den er best.

Boken er gitt ut av Schibsted og den er på 461 sider. Boken er en del av høstens tXt-aksjon. tXt 15.

Bjørn Veen
Gjesdal folkebibliotek

PS: Filmen kommer 2013. Jeg tror den blir bedre enn boken.

3 kommentarer:

  1. vet du hva den fjerde boken i serien heter på norsk og når den kommer ut?

    SvarSlett
  2. Hei
    Det er Schibsted forlag som gir disse bøkene ut. På nettsidene deres: http://www.schibstedforlag.no/no/Kategorier/Barn-og-unge/Ungdomsboker/SKYGGEJEGERNE---DEMONENES-BY/ har det ikke kommet noen informasjon om bok fire på norsk. Du får sjekke deres sider jevnlig, så plutselig er den der.

    Bjørn

    SvarSlett
  3. Du har åpenbart tolket boken helt annerledes enn meg. Jeg har lest ut de 3 bøkene på Norsk og kan ærlig innrømme at dette er en av de beste bøkene jeg har lest. Spenningen, tristhet, kjærlighet og svik er bare litt av det du kan få med deg i denne boken. Jeg ønsker bare å komme ut med dette fordi at folk burde få vite hvilken fantastisk bok dette er.

    SvarSlett