Søk i denne bloggen

onsdag 12. september 2012

Fallen engel av Becca Fitzpatrick

Hele kvelden fortonet seg som et mørkt eventyr jeg hadde snublet inn i, og som jeg ikke fant veien ut av igjen. Et eventyr befolket av falne engler, menneskehybrider og offerdrap. Jeg gned tommelen over fødselsmerket mitt. Jeg forsøkte spesielt hardt å unngå å tenke på at jeg kanskje nedstammet fra en nephil.


Om du skal lese bare en ungdomsbok i år, så trenger du ikke lese denne. Jeg pleier av og til si at alle liker ikke alle bøker, men alle liker noen bøker. Denne boken likte ikke jeg.

Boken handler om Nora og Patch og innholder store følelser, mørke hemmeligheter og intens attrå. Nora er en ung kvinne som bor i Portland, USA. Faren ble drept for et år siden, og moren jobber hardt for å kunne beholde familiehuset, så hun er mye alene. Nora er en streber på skolen og der henger hun og bestevenninna Vee sammen som erteris. Det vil si helt til naturfaglæreren tvinger Nora henne å sitte med Patch.

Patch er en gåte, ingen vet noe om han, og han gjør lite utav seg. Men i det han setter seg med henne oppstår det en tiltrekning mellom de to. Han er helt åpen på at han er tiltrukket, hun fornekter det. Hun blir både fascinert og skremt av denne personen som kommer med hint om at han vet mer om henne enn han burde kunne gjøre, og hun vet ingenting om han. Hun klarer ikke forklare tiltrekningen hun føler til ham, og jeg blir ikke overbevist at den eksisterer. Han er en skremmende type, i en hver annen bok ville han vært skurken.  Ja, han er vissnok kjekk, muskuløs i sine trange t-skjorter og jeans, men selv etter boken var lest og hemmeligheter forklart forstår jeg enda ikke interessen Nora viser ham. Og siden dette forholdet er det som driver boken, vel, så strandet interessen for boken for min del.

Både denne og Demonenes by er blitt lånt mye her på biblioteket, så noe her må det være som jeg ikke ser. De er ganske like disse to bøkene, selv om Nephilimer er slemme her i motsetning til Demonenes by der de er snille.  Og jeg liker temaet, i tegneseriene Hellblazer og Sandman var det flere interessante engleskikkelser, og God’s army, sammen med Himmel over Berlin, er favoritter blant filmer med samme tema. Men englene og deres avkom i Fallen engel var tamme og kjedelige i forhold.

Vil du lese om overnaturlige hendelser og kjærlighet. les Sirkelen. Jøje meg for en bra bok.

Boken er på 441 sider gitt ut av Gyldendal. Den er en del av høstens tXt-aksjon: 



Finnes også som ebok i  eBokBib (finn gratis appen i Appstore eller Google Play)


Bjørn Veen
Gjesdal folkebibliotek

16 kommentarer:

  1. Så deilig å se at det ikke bare er jeg som sliter med denne boken! Jeg klarer ikke å se hva som fenger. Demonenes by havnet også i samme kategori for meg. Disse historiene er skrevet så mange ganger før, og denne gangen kom det ikke helt heldig ut...

    SvarSlett
  2. Jeg må innrømme at jeg har fått litt nok av overnaturlig kjærlighet mellom kjipe fyrer og klengete jenter. Du har rett i at historien er skrevet før, av og til fungerer det (som Perfekt kjemi, http://ungdomsboka.blogspot.no/2011/08/perfekt-kjemi-av-simone-elkeles.html) og av og til ikke (som her).

    Bjørn

    SvarSlett
  3. Jeg er kjempe fornøyd med denne boka og bok nr 4 kommer snart ut og jeg har allerede bestilt den *ler*
    Jeg er ingen fan av twilight, og sliter med flere av disse klissete ungdomsfantasy bøkene men denne gjør virkelig susen.. Kanskje jeg kjenner meg igjen i rollekarakteren Nora??? Jeg vet ikke jeg, men jeg er fornøyd!
    (Og det er forsåvidt venninnene mine også. Men vi er 18)
    Og når jeg bodde i USA ifjor så var dette faktisk den beste boka du kunne lese! Men det er godt å se at det er forskjellige meninger!

    Mvh Isabel

    SvarSlett
  4. Det er bra å høre andre sin mening. Jeg ser selv at etter jeg har snakket om denne boken på tXt-aksjonen, og jeg sier det som står i innlegget, så blir den lånt.

    Men du Isabel synes ikke at forholdet mellom Nora og Patch er litt "skjevt"? Han opptrer ganske skremmende, og utover at han er skikkelig kjekk så ser jeg ikke helt sjarmen med den godeste Patch? Hva er det du liker godt med boken? (Jeg spør både for min egen del, man lærer så lenge man lever, men også for dem som leser min bokmelding og kommentarene)

    Bjørn, glad for noen er uenig

    SvarSlett
  5. Jeg vet ikke. Jeg syntes bare at twilight så ble fordelingen så skjev mellom bella og edward, han var altfor overbeskyttende. Men kanskje Patch også er det? I hvert fall så får Meyer sin skrivestil det mye bedre frem enn Fitzpatrick for min del.

    Og når man leser bok 2 og 3, så er ikke forholdet helt det samme. Men det er en type manipulering fra Patch sin side, men dog for den bedre sak. Jeg er glad i bøkene og jeg har gitt dem vekk til min 12 år gamle søster. Hun elsket dem enda mer enn meg, men jeg har funnet min "nye" favoritt romanse.

    Det er vel det at Patch er skummel men blir til det Nora ganske enkelt trenger etterhvert, vil jeg tro.

    Isabel, kjempe entusiastisk over Amy Plum sine bøker (som forøvrig er bedre enn Becca sine... Og mye bedre enn Twilight)

    SvarSlett
  6. Det er klart at når jeg bare har lest bok en så får jeg ikke med meg en utvikling i personene. Så det er fint å høre at det blir bedre. Takk for du tok deg tid å utdype.

    Amy Plum sin bok havnet for automatisk i "Twilight-bøker" kategorien, og dermed ikke de jeg plukker fram med en gang. Det er bøker som "går av seg selv", men kanskje jeg skulle gitt den en sjanse?

    Bjørn

    SvarSlett
  7. Bøkene er helt greie. De blir bedre. Jeg har mottatt bok nr 4 nå, så jeg vurderer om jeg skal begynne å lese denne nå eller en annen.

    Jeg trodde også de skulle falle under twilight kategorien. Jeg kan ikke fordra twilight. Fysj. Bøkene er egentlig veldig gode og omhandler for en gangs skyld om noe annet enn vampyrer og varulver. Jeg er veldig fan. Men som sagt, det kommer jo ann på hva man foretrekker *tihi*


    Isabel

    SvarSlett
  8. Jeg elsket denne boken! Den er spennende, og jeg slukte den hel med en gang jeg fikk den.
    Jeg forstår hva du mener med "skjevt forhold" osv. men ærlig talt gjør det meg ingenting. Jeg synes bøkene er fantastiske!
    Det jeg lurer på er om noen vet når den fjerde boka kommer ut på norsk? Jeg er så spent, og føler at jeg ikke kan bytte til engelsk da jeg har lest de tre første bøkene på norsk (:

    Mvh Emilie

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra du liker den! Men les dem på engelsk eterpå da er de mye bedere

      Slett
  9. I og med nok 3, "Stillhet", akkurat kom ut tipper jeg at bok 4 "Finale" kommer ut neste år. Det står dessverre ingen dato på Gyldendal sin nettside: http://www.gyldendal.no/Forfattere/Fitzpatrick-Becca

    Bjørn

    SvarSlett
  10. Jeg synes det er en bra bok for det dere ikke ser er at Patch har en hel annen bakgrunn den mystiske og farlige imens Nora som er snill og den flinke typen. Og når disse to personligheten kræsjer sammen er det som gjør det så intressant! :) prøv å se det på den måten kanskje det vil gjøre det bedere gi den en sjanse til :)

    SvarSlett
  11. Jeg har blitt så avhengig av disse bøkene! Leste ut tredje bok på tre dager!!!
    Gleder meg så rått til fjerde bok blir oversatt til norsk. Eneste jeg klarer er å sove, spise, skole og lese bøkene!! Helt sinnssykt hvordan hun får det til!

    SvarSlett
  12. Eg må innrømme at eg leste den Crescendo først, so Finalen, også leste eg Fallen Engel og etterpå leste eg Stillhet. Eg blei heilt sugd inn i bøkene og leste dei uten stopp, under lesinga blei eg dødsirritert kvar gang noken forstyrra meg. Det tok berre noken timer å lese ut kvar bok faktisk. Eg elsker disse historiene og har lest bøkene til Becca Fitzpatrick tre ganger allerede. Akkuratt no leser eg Crescendo for fjerde gang :) Og her er noken anbefalinger til bøker eg elsker: Nådegaven er den første boka og eg brukte omtrent trippelt so lang tid på den som med ein av bøkene til Becca! men eg blei ferdig med den i løpet av neste dag da. Også er det: Spesielle kriminelle og herlig uærlig om spenning og romantikk. Ruby Redfort. Perfekt kjemi, Grenseløs Kjærlighet, Brennende hjærte og Sjansespill av Simone Erkeles.
    Hilsen ein diggerfan av bøker <3 ( Har vunne mange konkurranser om å lese mest) :)

    SvarSlett
  13. Hilsen en 13 år gammel jente i frå Sogn og Fjordane

    SvarSlett
  14. Elsker denne boken! Forholdet mellom Nora og Patch er mystisk og spennende. Har dessverre lest alle bøkene, så klarer ikke være objektiv til kun bok nr. 1, men jeg falt for Patch, så noe må Becca ha gjort riktig.
    Jente 20

    SvarSlett