Søk i denne bloggen

onsdag 2. august 2017

Så lenge himmelen er over jorda av Levi Henriksen

Dersom du bare hadde uker igjen å leve, hva ville du da gjort? Det som for folk flest bare er en tankelek eller en liste som «101 ting du må gjøre før du dør», er for Ruben blodig alvor. Han er 16 år og døende. Om du av og til føler du har dårlig tid så har Ruben åndenød. Hvordan kan han sette spor etter seg? Hva har han mest lyst til å gjøre før han dør?
Han setter seg ett mål: Kjøre til Danmark og kjøpe øl sammen med Alona. Hvorfor bry seg om detaljer som at han så vidt har begynt å øvelseskjøre og at Alona, den peneste jenta i klassen, knapt vet hvem han er? Ruben har bokstavelig talt ingenting å tape. Ruben vil bli husket!

Bli med ham på denne nydelige roadtripen av en bok, en hyllest til å leve her og nå.

«… men jeg håper at dette er noe Alona aldri vil glemme. Kanskje er det slik at der i sånne små øyeblikk muligheten min ligger til å bli husket etter jeg er borte»

Dette er en kjærlighetsroman for gutter, men jenter, her kan dere lære noe om det som foregår i en gutt sitt hode. Her er store følelser, store ord og intense opplevelser. Nyt det.

«Da hun legger hodet bakover og ler, føler jeg et som det er jeg som balanserer oppe på rekkverket av brua. Som om det er jeg som er så modig. Som om det er jeg som ikke bryr meg om jeg vil falle ned.
         - Du kan kysse meg hvis du vil, sier hun»
Boka er skrevet litt slik som du tenker, den hopper og spretter litt og har stadige drypp av funfacts, spredd gjennom hele historie. Kanskje så mange at du ikke trenger å sjekke om noe har skjedd på nettet eller svare den snapen mens du leser?

«Jeg tenker på Eugene Cernan, den siste mannen som gikk på månen. Før han dro derfra, skrev han navnet til datteren sin på overflaten. Jeg tror det står der fortsatt. Alona har også gjort meg til en astronaut. Så lenge himmelen er over jorden, vil jeg alltid elske henne»
Kanskje blir det vel søtt til tider, litt for perfekt, men bøker er for å drømme seg bort, og dette er en god drøm.



Boka er gitt ut av CappelenDamm og er på 223 sider. Den finnes også som ebok i ebokbib.

Bjørn Veen
Gjesdal folkebibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar