Søk i denne bloggen

tirsdag 4. februar 2020

Å lage en snøengel av Kristine Helgesen

Beatrice var et underlig barn, og er en underlig voksen. Hennes oppførsel er en merkelig blanding av å være veldig følsom og veldig frekk. Hun passer liksom ikke helt inn. Heldigvis for henne liker hun seg godt alene. Beatrice har en god venninne som nettopp har dukket opp igjen, Charlie, da er hun også mer frempå, mer interessert i verden rundt seg. Beatrice går på kunstutstilling, hun er selv kunstnerisk, og treffer der en kjekk kunstner. Noe tennes i dette møtet. Men det er noe som skurrer. Det er noe som ligger under det sære, følsomme og frekke.
 
Samtidig med denne fortellingen kommer stadige tilbakeblikk til en annerledes barndom med en far som var høyt oppe og langt nede. Med disse to fortellingene nærmer det seg kanskje en løsning på gåten Beatrice. Hva skjedde med henne? Og hva skjedde med faren?

Å ikke like en hovedperson. Det er kanskje meg og ikke henne, for det var noe med “veldig sårbar” og “veldig spydig” trekkene til Beatrice som irriterte. Kanskje liker jeg ikke veldig dramatiske hovedpersoner? Kanskje jeg kjente igjen trekk med meg selv jeg ikke likte? Jeg vet ikke. Men selve historien var spennende, vond og overraskende. Andre vil like denne godt, noen kan like den veldig godt, les for eksempel tilbakemeldingene på uprisen her: https://uprisen.no/tekst/a-lage-en-snoengel/ Det er uansett kjekt med lokale stemmer.

Boka er på 122 sider og er gitt ut på Forlagshuset Publica.

Mer om sære og sårbare hovedpersoner? Les Krystal Sutherland sine bøker:

Gjesdal folkebibliotek
Bjørn Veen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar